Love Parade: Sexhonderdduizend deelnemers

Een vleugje buitenland door de exotische bestemmingen. Drukte. Veel rugzaktoeristen die vreemde talen spreken, gehaaste forenzen en onverstaanbaar gemompel uit het omroepsysteem. Amsterdam CS heeft het. Op spoor acht staat trein D255 klaar om te vertrekken naar Berlijn. Achter deze reguliere nachttrein wachten vijf wagons van de Drum Train of Inspiration op zeventig passagiers. Bestemming: de Love Parade, het grootste housefeestje ter wereld.

We are one family

door Kel Koenen

In het voorjaar leefden duizenden inzenders zich uit op de zogenoemde Challenge your talents-test en stuurden deze in. Een jury bestaande uit acteur Thom Hoffman, diskjockey 100% Isis, fotograaf Gerard Wessel en striptekenaar Hein de Kort kozen uit de hele stapel 22 gelukkigen.

In een aparte selectieprocedure werden er nog drie inzenders gekozen, die hun challenge-test uit Sum hadden gehaald. Samen met een partner konden de winnaars, met in hun kielzog organisatie, juryleden, fotografen en journalisten de Train of Inspiration nemen naar de Duitse hoofdstad. Voordat iedereen daadwerkelijk is ingestapt, zit de stemming er al goed in. Zo ook bij Raymond en Alexandra. Hij, een 22-jarige student Bedrijfskunde uit Groningen reageerde ‘stomverbaasd’ toen hij hoorde dat hij een van de Sum-winnaars uit deze competitie bleek.

‘Ik had de test namelijk lukraak ingevuld toen ik een keer niet kon slapen,’ zo vertelt hij. ‘Wel stijl, want ik win nooit wat.’ Zowel Raymond als Alexandra, zijn vriendin, kijken uit naar de Love Parade, maar kunnen zich er absoluut geen voorstelling van maken. ‘We houden eigenlijk helemaal niet van housemuziek, maar zien wel wat er gebeurt. Het is voor Ray en mij in ieder geval de eerste keer dat we naar Berlijn gaan. We willen dus zeker ook wat van de stad zien,’ vult Alexandra aan.

Voordat de groep kan uitstappen op Berlin Bahnhof Zoo en zich op de techno kunnen storten, resten er negen uur aan boord van de Train of Inspiration. Zijn treinreizen in normale (nacht)treinen – zeker in de vakantieperiode – vaak een vervelende gebeurtenis, op de TOI gaat de tijd relatief snel. Als we aan boord gaan, vraagt Raymond: ‘We worden toch niet creatief knippend en plakkend beziggehouden?’

Per spoor
De Train of Inspiration bestaat uit vijf speciale wagons die achter de normale nachttrein zijn gekoppeld. Iedere wagon is speciaal ingericht volgens een bepaald thema. Zo is er een nachtclub-, disco- en bioscooprijtuig. De laatste twee wagons zijn slaaprijtuigen met couchettes. Tot aan de Duits-Nederlandse grens staan er optredens van twee stand-up comedians van de Comedytrain op het programma.

Howard Komproe en Najib Amhali vermaken de groep, terwijl de jongens van de catering het steeds drukker krijgen. Als de trein station Hengelo is gepasseerd en de eerste kilometers Duits spoor verbruikt, hergroepeert de groep zich in de bioscoopwagon. Jurylid, acteur, regisseur en fotograaf Thom Hoffman heeft zich ook niet onbetuigd gelaten. De laatste dagen heeft hij doorgebracht in het Nederlandse filmmuseum en een videocollage gemaakt van Honderd jaar filmgeschiedenis.

Wanneer na anderhalf uur de echte doorzetters uit de bioscoopwagon komen, heeft mede-jurylid 100% Isis al een begin gemaakt met haar nietsontziende dreun. Voor nietsvermoedende wachtenden op tussengelegen stations moet het een vreemde gewaarwording zijn. De nachttrein van Amsterdam naar Berlijn met een wagon waarvan de discolampen naar buiten schijnen, keiharde muziek en een dansende meute.

Wanneer het gevaarte om half acht ‘s ochtends het levensdecor van Christiane F. binnenrolt, toont de eens gespleten stad Berlijn zich klaar voor de Love Parade. Hoewel de happening pas over zes uur begint, willen de diehards eigenlijk gewoon doorgaan. Eenmaal aan het ontbijt in het hotel is de verlokking van bed en bad toch het grootst.

Loooove
Ernst-Reuter-Platz. Meer dan zeshonderdduizend mensen hebben zich verzameld voor de Love Parade, het grootste techno-evenement ter wereld. Deze achtste editie heeft het thema ‘We are one family’ meegekregen. In 1989 begonnen met 150 mensen dansend achter een volkswagenbusje, is het uitgegroeid tot een lange parade van meer dan veertig vrachtwagens met geluidinstallaties die stuk voor stuk de voormalige muur hadden kunnen wegblazen.

Berlijn noemt zich de techno-hoofdstad van de wereld en dat zullen we weten ook. Behalve bij de parade zelf dreunde dat tweede weekend van juli de techno uit ieder café, auto, restaurant, gaten en holen je tegemoet. De stad staat op zijn kop. De deelnemers werden in Berlijn helemaal vrijgelaten, alleen voor de diners verzamelde iedereen zich in de aangewezen restaurants.

De avond van de Love Parade stond een bezoek aan Techno Disco E-Werke op het programma. In een voormalige elektriciteitscentrale in het voormalige niemandsland tussen Oost en West is dé techno-tent van Duitsland gevestigd. ‘Super,’ kirt Isis, ‘E-Werke is gewoon the hottest place on earth.’ Die mening waren meer mensen toegedaan getuige de rij van vierhonderd meter (!) wachtenden. Soms is het hebben van VIP-kaarten heel leuk…

Day after
Wat doet een mens na een te korte nachtrust met een ingewanden-ontregelende dreun in zijn lijf? Beetje koesteren in de zon, genieten van koffie op een terrasje, een lichte lunch.

Enfin, je kent het wel. Raymond en Alexandra zijn eng wakker. ‘Ga gewoon mee de stad in. Kom op, joh.’ Het scala bezienswaardigheden van Berlijn ontrekt zich voor onze ogen. Reichstag, Brandenburger Tor, Unter dem Linden, Museum-Insel, Alexanderplatz, Charlottenburg en Kurfurstendamm. Het blijft een interessante stad, maar ook vandaag wordt de zondagsrust verstoord door de techno-duivel.

Verzamelplaats Hard Rockcafe is een oase vergeleken bij de rest van de stad. ‘Weet je,’ overschreeuwt Raymond Guns ’n Roses tijdens de dinerconversatie. ‘Het was een gaaf weekend, maar die techno komt me nu wel m’n strot uit.’ Of hij hiermee de communis opinio verwoordt is niet duidelijk, maar een supporter heeft hij alvast. Voordat de terugreis begint, moet er nog wel wat worden gewacht in een doodstil Bahnhof Zoo. De Train of Inspiration heeft namelijk zes uur vertraging. We gaan ervoor.

Sum - coolthinking.nl

Dit artikel verscheen eerder in Sum 05 – september 1996