IQ

De man met een neus voor geuren

Hij stond aan de wieg van Cool Water, dat wereldwijd al tien jaar lang de best verkochte herengeur is en creeërde de geur voor talloze andere cosmeticaproducten. De fransman Pierre Bourdon (59) is parfumeur en ‘neusde’  zijn opus magnum: GoodLife, de nieuwe Eau de Toilette van Davidoff die binnenkort op de markt verschijnt.

door Kel Koenen

Pierre Bourdon - coolthinking.nl

‘De natuur is de mooiste broedplaats voor een parfum’

IQ Moet u een goed leven hebben om een geur als GoodLife te creeën?

PB Dat is een moeilijke vraag. Ik heb geen gemakkelijke baan en het dus moeilijk te zeggen of dit ‘het goede leven’ is. Het kan soms moeilijk zijn om nieuwe ideeën over een geur te hebben en dan moet je ze ook nog verkopen.

IQ Had u veel tijd nodig om deze geur samen te stellen?

PB Ik ben er ongeveer veertien maanden mee bezig geweest. Vooral omdat het product uitvoerig is getest. Overigens is dat niet zo heel lang. Met Cool Water ben ik langer bezig geweest.

IQ Had u het succes verwacht van Cool Water?

PB Ik ben drie jaar bezig geweest om Cool Water te creeëren en had meer dan twee jaar nodig om het te verkopen, want aanvankelijk wilde niemand het hebben. Ik was overtuigd van de kwaliteit, maar zeven bedrijven, waaronder Christian Dior, Yves St. Laurent en Paco Rabanne, weigerden voordat Lancaster/Davidoff de geur uiteindelijk accepteerde. Maar ze temperden mijn optimisme en dachten dat het een kleine geur zou blijven. Maar Cool Water groeide en werd steeds groter.

IQ U bent een onafhankelijke parfumier en bedenkt verschillende geuren voor diegenen die dat vragen?

PB Ja, mijn klanten zijn bijvoorbeeld Lancaster/Davidoff, maar ik werk ook voor Christian Dior of huizen in Spanje. Ik creeër niet alleen maar exclusieve eau de toilettes, maar kan ook de geur samenstellen van een massaproduct als shampoo, bijvoorbeeld.

IQ Raakt u dan niet in de war met bepaalde geuren?

PB Nee, dat overkomt mij niet. Maar ik hang wel een bepaalde code aan. Je mag iets nooit twee keer verkopen en als je iets is verkocht, raak ik de ingrediënten niet meer aan. Nu heb ik GoodLife verkocht en verkoop dus niets meer wat er ook maar enigszins op lijkt. Dan zou ik mijn klanten verliezen.

IQ Van de geur stond u aan de basis. Maar bent u ook blij met de uitstraling die GoodLife heeft meegekregen?

PB Ik ben er erg trots op. De kleuren komen overeen met de geur en trouwens ook de hele campagne. De nieuwe commercial is erg country like. Dat past uitstekend bij de geur.

IQ Hoe komt u aan de inspiratie voor nieuwe geuren?

PB Ik werk op twee manieren. Aan de ene kant zijn er projecten waar ik al heel lang mee bezig ben. Iedere keer als ik naar Spanje, Italie of Corsica ga, neem ik blaadjes en kruiden mee. Daar probeer ik dan wat van te maken. Dat maakt iemand tot een goede parfumeur: altijd nieuwe, originele ideeën hebben. Ik ben altijd bezig met dingen ruiken, met blaadjes en planten, maar ook met eten of nieuwe smeerseltjes. De natuur is het beste parfum.

IQ Hoe gaat dat dan precies?

PB Ik heb altijd papier en pen bij me. Als ik dan iets speciaals ruik, wil ik de verschillende facetten van die geur ontleden. Bijvoorbeeld honing, kokos of  hooi. Dan ga ik naar het laboratorium en kijk wat ik kan gebruiken voor een geur. Dan maak je een formule en zoekt de juiste proporties. Als alle facetten goed zijn, re-creeër je de oude geur. Dat is erg fascinerend. Maar ook muziek werkt voor mij. Het geeft me geen specifiek idee voor een geur, maar is vooral van invloed op de manier waarop ik geuren creeër.

IQ Put u ook inspiratie uit niet natuurlijke bronnen?

PB Ja hoor, zoals bijvoorbeeld klassieke muziek. De vele niveau’s van Beethoven zijn heel interessant bij het maken van geuren. Een veelvoud van dingen die ogenschijnlijk contrasteren toch tot één geheel samenbrengen. Muziek helpt me enorm bij het maken van een geur.

IQ Benijdt u wel eens een geur die een concurrent heeft gecreeërd?

PB Dat gebeurt wel eens, natuurlijk. Soms ben ik onder de indruk van wat anderen maken. Maar gelukkig niet al te vaak. Ik vind het een schande dat er zoveel geuren zijn die op elkaar lijken. Bijvoorbeeld Angel van Thierry Mugler, een uitdagende en moeilijke geur. Mugler had de lef om het op de markt te brengen en dan verschijnen er meteen vijf vergelijkbare geuren op de markt. Hetzelfde met Cool Water. De bedrijven weigerden mijn geur en maken nu iets vergelijkbaars. Dat is puur valsspelen.

IQ Zou u op de Noordpool kunnen leven?

PB: Ik denk het niet, want sneeuw is niet de beste vriend van de neus. Geef mij maar zon en hitte. Die doen veel meer voor een geur.

“IQ

Dit artikel verscheen eerder in IQ 05 – juni 1998